Idag hade jag och mina kära klasskamrater och bitterbloggare en ganska intressant diskussion gällande kanonprocessen, där vi pratade en hel del om vår syn på hur dagens kulturarv och kanon ser ut. Mycket utgick i att kanon existerar och vårdas av personer som oss - de intresserade.
Då blev det ett slag i ansiktet när jag samma dag får höra att adlibris, en av de största svenska internetbokhandlarna, ska sköta bibliotekens inköp av litteratur! Adlibris ska skapa en slags topplista, där kriterierna för titlarna utgår från marknadens intresse, författarnas popularitet, hur många exemplar som sålts av tidigare verk av samma författare, osv.
Lustigt nog, en av de fantastiska fyra som avgör hur denna fantastiska topplista ska se ut, uttalade sig om att det innebär att adlibris gör jobbet åt Sveriges alla bibliotek, som innebär en effektivisering, vilket ju fantastiskt nog då leder till att biblioteken kan köpa fler böcker... REALLY?
SKA VERKLIGEN ADLIBRIS FÅ BESTÄMMA VAD SOM FINNS I BIBLIOTEKENS HYLLOR?
Jag tänker att internetbokhandlarna kan ju få vara marknadsstyrda med fokus på försäljning, att kunna erbjuda litteratur till lägre priser, det är ju resultatet av konkurrensen. Men fan, låt biblioteken vara ifred! Ska inte biblioteken vara en motpol? Antikvariat efter antikvariat stänger ner, biblioteken måste vara rädda för att förstelna och bli ruttna reliker. Skärpning! Jag vill inte att bibliotekens utbud ska styras av marknaden, och överallt se samma titlar som jag lika gärna kan se i vilken lokal bokhandel som helst. Var finns platsen för den smala litteraturen? Den som inte blir en storsäljande och kritikerrosad favorit i varje tidnings kulturdel.
Någon bibliotekarie påpekade att adlibris endast kommer att bestämma över 60 % av inköpslitteraturen, en annan menade att i praktiken blir siffran mycket högre.
Det här är en förändring som jag bittert förkastar.
En förändring som jag inte ser någon som helst nytta i.
GE FAN!
äntligen, Sonja! och du gjorde det damn well! :) Congrats till bitterhetens erövring!
SvaraRadera